perjantai 4. tammikuuta 2013

Liiketoiminta tietoyhteiskunnassa

"Liiketoiminta tietoyhteiskunnassa" on Jyväskylän yliopiston tietojärjestelmätieteen aineopintoihin kuuluva kurssi, jolle osallistuu vuosittain noin 150-200 opiskelijaa. Tietojärjestelmätiede on toinen yliopistomme informaatioteknologian tiedekunnan oppiaineista. Siinä suoritetaan ensin kauppatieteiden kandidaatin ja sen jälkeen kauppatieteiden maisterin eli ekonomin tutkinto.

Maisteriopintomme on tällä hetkellä jäsennetty kahdeksi eri suuntautumisvaihtoehdoksi, jotka ovat nimeltään "Järjestelmäkehitys" ja "Tietoyhteiskunta, viestintä ja liiketoiminta". Tämä kurssi on johdantokurssi näistä suuntautumisvaihtoehdoista jälkimmäiseen.

Kurssin historia alkaa vuodesta 1999, jolloin Jyväskylän yliopistossa alkoi elektronisen liiketoiminnan opetus. Tuolloin kurssi oli nimeltään "Elektronisen liiketoiminnan keskeisiä kysymyksiä" ja laajuus nykyisinä opintopisteinä 7 op. Myöhemmin kurssi pieneni viiteen opintopisteeseen ja sen nimeksi tuli "Johdatus elektroniseen liiketoimintaan". Kurssin kolmannessa inkarnaatiossa muuttui paitsi nimi nykyiseen, niin myös kurssin painotus: kun aiemmilla kahdella kurssilla pyrittiin tarkastelemaan verkkomaailman ja -liiketoiminnan ilmiöitä niin kuluttaja-asiakkaiden kuin yritystenkin näkökulmasta, niin nyt näkökulma on selkeästi kuluttaja-asiakaskeskeinen.

Nykykäytännön mukaan kurssillemme on määritelty osaamistavoitteet - siis se osaaminen, joka opiskelijan tulisi saavuttaa kurssi käymällä. Kurssin käytyään opiskelijan tulisi
  1. osata kuvailla tietoyhteiskuntakehitystä ennen kaikkea suomalaisessa ja eurooppalaisessa kontekstissa sekä tiedostaa siihen liittyvät haasteet ja ongelmat,
  2. tuntea informaatiotalouteen liittyvät peruskäsitteet ja –periaatteet,
  3. olla tutustunut yksilön käyttäytymiseen tietoverkkoympäristössä vaikuttaviin keskeisiin tekijöihin ja 
  4. osata arvioida tietoyhteiskuntaa ja siihen liittyviä taloustieteellisiä ilmiöitä monitieteisestä ja myös omasta asemastaan poikkeavasta näkökulmasta.
Kurssin osaamistavoitteista näkyy yksi siihen liittyvistä suurimmista haasteista, joista opiskelijat antavat palautetta toteutuskerrasta toiseen: kurssilla käsiteltäviä teemoja on hieman hankala liittää saumattomasti toisiinsa niin, että kurssista olisi aivan selkeästi löydettävissä "punainen lanka". Punainen lanka - tai yhteinen nimittäjä on kuitenkin olemassa: kurssin on tarkoitus olla johdatus tietoyhteiskunta- ja teknologiatutkimukseen nimenomaan kauppatieteellisestä näkökulmasta siten, että kurssi auttaisi toisaalta opiskelijoita hahmottamaan tulevissa maisteriopinnoissa käsiteltäviä teemoja ja toisaalta auttaisi aivan konkreettisesti esimerkiksi kandidaatintutkielmien aiheiden kehittelyssä.

Kurssin työskentelyä on aiemmin tuettu - ja tuetaan myös tänä vuonna Moodle-oppimisympäristöllä. Tällä toteutuskerralla päätin kuitenkin kurssi pääasiallisena luennoitsijana kokeilla myös kaikille avoimen blogin käyttöä osana kurssia. Tavoitteenani on kertoa täällä lyhyesti kullakin luentokerralla käsitellyistä teemoista ja ennen kaikkea omista näkemyksistäni niihin liittyen. Kurssin materiaalia tarkoitukseni on jakaa siinä määrin, kun se tekijänoikeudellisista ja muista rajoituksista riippuen on mahdollista - kurssilla käytetään melko paljon materiaalia Kopioston digiluvan perusteella, ja tällaisen materiaalin jakaminen blogissa ei ole mahdollista. Lisäksi on syytä muistaa, etten ole kurssin ainoa luennoitsija. Kanssani kurssia pitää Markus Salo, minkä lisäksi kurssilla vierailee myös ulkopuolisia luennoitsijoita. Muiden luennoitsijoiden materiaalia en luonnollisestikaan voi jakaa oikeastaan missään ilman heidän lupaansa. 

Toivotaan, että tästä tulee hyvä kurssi. En haluaisi pitää mitään monologia, joten jos Sinulla on sanottavaa kurssin teemoista, tiedät hyviä kurssin teemoihin liittyviä lähteitä tai haluat vain kysyä jotain, niin kommentoi rohkeasti - riippumatta siitä, onko Sinulla mitään tekemistä Jyväskylän yliopiston tai yleensäkään akateemisen maailman kanssa. Riittää, että Sinulla on sanottavaa ja haluat sanoa sen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti